dinsdag 14 juni 2011

How to: Leuke eenvoudige cupcakes

Een paar weken geleden kreeg ik van Create4Fun weer wat leuke dingen opgestuurd. Hierbij zaten 2 pakjes voorgekleurde rolfondant en zilveren sterretjes (alles van Funcakes). Nu leek het mij leuk om eens cupcakes te maken waarvoor je helemaal niet veel nodig hebt. Ik heb dan misschien wel mijn kast vol met allerlei handige tools, velen hebben dat ook niet. Of neem bijvoorbeeld iemand die eenmalig eens leuk aan de slag wil. Kortom; dit keer leuke simpele cupcakes waar je niet veel voor nodig hebt!
Op bovenstaande foto kun je zien wat ik aan materialen heb gebruikt om de cupcakes te decoreren, er staat ook nog een strikjes-uisteker (linksonder) op maar die heb ik uiteindelijke helemaal niet gebruikt. Voor veel dingen zijn er trouwens ook alternatieven:
  • De set met ronde uitstekers gebruik ik voornamelijk om de rondjes voor op de cupcakes uit te steken. Je kunt natuurlijk ook gewoon een glas gebruiken in de juiste maat. Kijk maar eens in de keukenkastjes, je zult genoeg ronde spullen vinden waarmee je wat kunt uitsteken.
  • Ik gebruik een non-stick roller (het witte ding rechtsboven), een houten deegroller volstaat natuurlijk ook. Het is wel handig om hem dan licht met bijvoorbeeld poedersuiker of maizena 'in te smeren'.
  • het gele setje met tools is ontzettend handig, het mesje gebruik ik het meest. hiervoor kun je natuurlijk ook gewoon een aardappelschilmesje gebruiken.
Om te beginnen bedek je de cupcakes met een basiskleur. Ik vond het leuk om bijpassende cupcake caisses te gebruiken maar je kunt natuurlijk ook een compleet andere kleur gebruiken. Zoek een goede uitsteker zodat het rondje groot genoeg is om de gehele cupcake te bedekken. Of deze nou uit een uitstekerset of je keukenkastje komt maakt natuurlijk niet uit.
Voor op de roze basis ben ik met een kleiner blauw rondje aan de slag gegaan. Omdat het rondje zelf ook maar zo saai is heb ik het wat gezelliger gemaakt met de tool van JEM; tool 6 - Large Ball & Shell. Je ziet dat het rondje hierdoor iets uit zijn verband wordt getrokken, je kunt hem dan opnieuw uitsteken zodat hij weer mooi rond is. Om het af te maken heb ik nog wat pareltjes rondom geplakt zoals je op de eerste foto kunt zien. (je kunt ook iets anders in huis zoeken om een patroontje te maken langs de rand)
In het midden heb ik bij de ene een sterretje geplakt, bij de ander een roosje. Als je geen kleine uitsteker hebt kun je ook balletjes draaien en deze tussen bakpapier plat drukken. Ik denk dat de foto's wel voor zich spreken. Wat misschien wel handig is om nog even te vermelden; tussen stap 3 en 4 snij je het rolletje in tweeën. De onderkant knijp je wat samen zodat de 'blaadjes' een beetje gaan open staan. Dit is natuurlijk een heel simpel roosje, maar wel heel leuk en makkelijk te maken als je weinig materiaal hebt.

Voor de cupcakes met de blauwe basis was het haast nog makkelijker, de foto's ben ik helaas vergeten te maken. Ik probeer het daarom zo goed mogelijk uit te leggen in stappen. 
  1. Snij roze stroken die breed genoeg zijn voor de sterretjes
  2. Met de PME Design Wheeler rol je langs de zijkanten voor het 'stippeltjes patroon'. Je kunt natuurlijk ook een cocktailprikker of iets dergelijks gebruiken om stipjes langs de rand te prikken
  3. steek de rand nog even uit met dezelfde uisteker als je gebruikt hebt voor de basis. Zo hebben de randen dezelfde rondingen en kun je hem gemakkelijk op de cupcake plakken
  4. Plak vervolgens de sterretjes op de roze rand
Zo zie je maar, je hebt niet altijd veel nodig om tot een leuk resultaat te komen. Zeker voor beginners is het handig om zo eerst eens te kijken of je het wel leuk vindt. De voorgekleurde fondant is ook erg handig omdat je dan niet gelijk met potjes kleurstof zit, deze kun je altijd nog aanschaffen.

1 opmerking:

  1. Wat ben je er een *kei* in, smaakvol en eenvoudig om te beginnen, dan kan je het zo moeilijk maken als je wil....Ga door, ga door, jummie.

    Warme groetjes,
    Anita.

    BeantwoordenVerwijderen